Business Chris Slappendel

De echte keuze valt op mensen en kwaliteit. Nooit op omzet en rendement.

In het bedrijfsleven hoor ik vaak dat het gaat om winst maken, omzet maken. Uitermate belangrijke indicatoren voor het succes van je bedrijf. Maar niet meer dan dat – als je tenminste een toekomstbestendig bedrijf wilt hebben. Het allerbelangrijkste is namelijk wat je klanten vinden van de oplossingen die je ze biedt. Hun tevredenheid zou altijd centraal moeten staan in de aansturing. Winst en rendement is dan een logisch gevolg.

Soms is het eenvoudig om erachter te komen wat klanten willen. Concurrentie is dan veel meer aanwezig. Hoe achter wensen en behoeften te komen, is een vakgebied dat nog altijd in ontwikkeling is – denk alleen maar aan de opkomst van neuro-marktonderzoek. Als je zeker weet wat mensen willen hebben, dan begint het spel pas echt. Welke strategische keuzes worden dan gemaakt? Wat wordt het verdienmodel? Welke propositie wordt gebruikt? Welke strategische samenwerking worden ingezet?

Naast tevreden klanten is er nog iets anders dat van essentieel belang is. MENSEN. Mensen bedenken strategieën, mensen maken plannen, mensen bedenken processen, mensen kopen grondstoffen, mensen bedienen productie-onderdelen, mensen verkopen. Kortom, mensen doen alles wat nodig is om klanten tevreden te krijgen – en dus ook om winst te maken.

Toch staan mensen nog veel te vaak te weinig centraal in een bedrijf. Hoe komt dat?

Omdat mensen in organisaties nog te vaak niet serieus genoeg worden genomen (getuige diverse onderzoeken), is één op de twee mensen in Nederland nu te zwaar (overgewicht, obesitas), met alle gevolgen van dien. Daarnaast hebben 1 miljoen Nederlanders last van burn-out klachten, waarbij 36% van alle ziekteverzuim in Nederland werkgerelateerd is. Dat zijn 7,5 miljoen verzuimdagen. Een enorme kostenpost – naast het feit dat mensen niet in hun kracht zitten en dus niet optimaal functioneren. En dus niet kunnen bijdragen aan innovatie, aan kwaliteitsverbetering en – uiteindelijk – aan winst.

Door voor klanten en mensen te kiezen, worden organisaties beter en beter.

Diensten

Gratis intakegesprek

Natuurlijk, ik ga graag het gesprek aan. Onder het genot van een kop koffie of thee kunnen we dieper ingaan op situaties en ontdekken of er een vruchtbare samenwerking in het verschiet ligt.

Consultancy & interim management

Het begeleiden van bedrijven kan op zowel interim basis als op consultancybasis, afhankelijk van de invulling van de opdracht.

Coaching

Ik begeleid naast bedrijven ook individuele personen. Mijn uitgangspunt is het doel wat personen hebben. Daar steken we eerst tijd in. En daarna gaan we aan de slag.

Opdrachtgevers

Onderstaand treft u een overzicht aan van bedrijven waar ik voor of mee heb samengewerkt in uiteenlopende opdrachten.

Referenties

Onderstaand treft u referenties aan over mij als persoon, alsmede over mijn werkzaamheden tijdens opdrachten.