Het 'schoonste' T-shirt ter wereld.

In 2014 en 2015 heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar een manier waarop ik de merkrechten van wildlife onder de aandacht van mensen kon krijgen. Kort gezegd, ik zocht een ‘drager’ waar ik ook nog een sustainable businessmodel bij kon vinden. Dat vond ik allemaal in T-shirts.

Alleen in Nederland worden jaarlijks tussen de 40 en 50 miljoen T-shirts verkocht. Ik maakte een (Blue Oceans) analyse van deze markt en kwam erachter dat de vraag naar duurzame T-shirts steeds groter werd. Omdat bestaande leveranciers grote problemen met hun productieproces hadden (en overigens nog steeds hebben) besloot ik om te kijken of ik het ‘schoonste’ T-shirt van de wereld kon maken. En dat bleek te kunnen, zelfs nog tegen een schappelijke prijs waarbij er ook nog onderaan de streep wat over bleef.

Ik maakte een business plan en ging aan de slag. Helaas is het initiatief in een cruciaal stadium gesneuveld. Er bleek te weinig interesse te zijn in de financiering van een textiel-initiatief, zelfs niet door de ‘groene’ banken.

Mocht u geïnteresseerd zijn, neemt u dan vooral contact met me op.

Ecologisch verantwoord

Door de T-shirts te verven via een geavanceerd kleuringsproces werd ervoor gezorgd dat chemisch afval niet in rivieren terecht kwam. Iets dat vaak voorkomt bij andere kledingleveranciers.

sociaal verantwoord

Het T-shirt werd gemaakt zonder kinderarbeid en met een goed salaris voor werknemers. Ook kregen boeren een faire vergoeding voor hun katoen. Iets dat vele andere kledingleveranciers niet doen.

T-shirts

Transparant

Naast de transparantie in prijs was er ook sprake van transparantie in productie, daar waar alle andere kledingmerken geheimzinnig doen over de fabrieken waar hun kleren gemaakt worden.

FAIRE PRIJS

Daar waar andere kledingmerken enorme winstmarges (soms wel 300%) hanteren, was dit 'schoonste T-shirt van de wereld' te koop voor een tientje.